ورزش و سلامت قلب

حیات» بهترین هدیه ی خداوند است٬هدیه ای برای انسان٬این شاهکار آفرینش.جامعه ی سالم و با نشاط جامعه ای است که افراد آن از آرامش جسمی و روحی برخوردار بوده و ارتیاط افراد آن با یکدیگر ارتباطی سازنده و بر اساس احترام متقابل باشد.با تغییر یافتن روش زندگی در عصر ما و ایجاد پدیده های جدیدی چون استفاذه ی روز افزون از ماشین٬افزایش حجم اطلاعات٬بالا رفتن سرعت زندگی و کاهش یافتن اوغات فراغت٬تهدیدکننده های زندگی و سلامت انسانها نیز تغییر یافته است.با پیشرفت علم و موفقیت در کنترل بسیاری از بیماری های عفونی که بیشترین مرگ و میر را به جامعه ی بشری تحمیل می کرد٬در این عصر بیماری های قلبی-عروقی و حوادث شایع ترین علل مرگ و میر انسانها هستند.بطوری که بیش از ٤٠% کل مرگ و میر ها در جهان ناشی از بیماری های قلبی-عروقی است و بنابراین مشکلات قلب و عروق اولین علت مرگ و میر را در جهان و همچنین در کشور ما ایران تشکیل می دهد.سن ابتلا به این بیماری ها به شدت کاهش یافته که تهدیدی جدی برای سلامت نیروی مفید جامعه محسوب می شود.

ورزش بانوان

انواع تمرینات ورزشی :

ورزش های دینامیکی یا تحملی : ورزشهای با حرکات زیاد و مقاومت کم که توسط گروه بزرگی از عضلات به شکل حرکات موزون و به مدت نسبتاً طولانی انجام می شود و منجر به افزایش تحمل و کارآیی عضلات می گردد.انجام این نوع ورزش ها برای کمک به سیستم قلبی-عروقی توصیه می شود.پیاده روی٬بدمینتون٬دوچرخه سواری در مسیر بدون شیب٬آهسته دویدن٬اسکواش و تنیس مثالهایی از ورزش دینامیک هستند.

ورزشهای استاتیک یا مقاومتی :ورزشهایی که با تعداد کم٬مقاومت زیاد٬فعالیت های کوتاه و شدید همراه است و منجر به افزایش قدرت و سرعت عضلات مگردد. نظیر سخره نوردی٬وزنه برداری٬پارو زدن٬کاراته٬ژیمناستیک و استفاده از وسایل زورخانه ای. این ورزشها در بیماران قلبی-عروقی توصیه نمی شود.

زمان و شدت درست تمرینات ورزشی :

روش اول : هر فرد می تواند شدت تمرینات مختلف ورزشی را بر اساس میزان تحمل و خستگی خود توصیف کند.به منظور حداکثر بهره وری از تمرینات ورزشی باید شدت ورزش نه در حد آسان و در حد خیلی سخت باشد.به طور ایده آل تمرینات ورزشی باید حد اقل چهار تا شش بار در هفته و هر بار به مدت ٦٠-٣٠ انجام شود.

روش دوم : استفاده از شمارش نبض: برای هر فرد حداکثر میزان نبض وجود دارد که در این فرمول محاسبه می شود: سن(بر حسب سال)-٢٢٠= حداکثر ضربان در١دقیقه .

شدت فعالیت مناسب در بالغین سالم باید به حدی باشد که میزان نبض در حین تمریناتبه ٨٥-٦٠ درصد حداکثر آن برسد.

مراحل تمرینات ورزشی :

گرم کردن: قبل از شروع مرحله ی اصلی ورزش باید بدن را با نرمش و حرکات کششی گرم کرد. کل مرحله ی گرم کردن در ١٠-٥ دقیقه به طول می انجامد.

سرد کردن: پس از ورزش اصلی نباید یکباره متوقف شد. بلکه به مدت ٥-١٠ دقیقه نرمش های کششی و سبک باید انجام شود که مانع ایجاد دردهای عضلانی یا ضربات نابجای قلبی خواهد شد.

در انجام ورزش نکات زیر را به خاطر بسپارید :

١) قبل از هر چیز باید نوع ورزش خود را طوری انتخاب کنید که از آن لذت ببرید.

٢) در موارد زیر قبل از آغاز یک برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.مصرف دارو٬بیماری های تنفسی٬دیابت٬بیماری های قلبی٬سیگار کشیدن٬افراد مسنی که سابقه ی ورزش کردن نداشته اند٬مشکلات استخوان و مفصل٬فشار خون بالا و کنترل نشده٬سابقه ی خانوادگی بیماری های قلبی٬اضافه وزن قابل توجه.

٣) برای ورزش یک برنامه ی منظم داشته باشید و بهتر است فعالیت عادی و روزمره را به حساب ورزش نگذارید.

٤) بهتر است تا دو ساعت پس از صرف غذا ورزش نکنید

 

  

برگشــت